Hov, stop lige op og træk vejret!

Ja, ikke for at være grov, men det er faktisk to af de mest grundlæggende metoder inden for afstresning;

Stop op: husk at holde pauser, holde fri – sluk telefonen og pas på dig selv!

Træk vejret: En af de vigtigste afstresninger starter med vejrtrækningen. Sæt dig ned, slap af og træk vejret – langsomt – helt ned til lungespidserne.
Når vi er stressede trækker vi vejret mere overfladigt og ilten når kun toppen af lungerne. Ved at få styr på vejrtrækningen og få ilten helt ned i lungerne, får du ro på dit nervesystem og du får mere ilt til hjernen og ud til muskler og organer.

Brug det som en lille øvelse når du kan mærke at stressen begynder at få tag i dig. Sæt dig ned og træk vejret dybt og langsomt. Træk ind mens du tæller til to og pust ud mens du tæller til fire.

I den ideelle verden er det en øvelse du bør koncentrere dig om i fem minutter ad gangen. Men du kan bruge den som en her og nu øvelse, hvor du som minimum laver ti vejrtrækninger som beskrevet.
Hvis ikke du er vant til at trække vejret dybt, kan du godt opleve en smule svimmelhed ved denne øvelse, derfor er det en god ide at sidde ned 🙂

Gør det til en god vane at lave denne øvelse flere gange om dagen – også gerne om aftenen når du ligger i sengen og skal til at sove. Her skal du ligge på ryggen under øvelsen.
Skulle du falde her – er det forhåbentligt i søvn 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *